Lietuvos laivų konstruotojai

Daugelis svajoja apie savo gamybos pagal specialius poreikius suprojektuotą ir pagamintą laivą. Kai kurie pradeda arba jau pradėjo įgyvendinti savo svajones. Kad jūsų svajonės taptų realiu laivu, kuris savo savybėmis būtų pranašesnis už serijinės gamybos laivus, reikia gerai suprasti kokius reikalavimus keliate laivui ir kodėl. Konceptualaus dizaino stadijų laikymasis nuo pat pradžių ir savalaikis jūsų idėjų pateikimas laivą projektuojančiam žmogui padeda išvengti klaidų, sutaupyti visų dalyvių laiką ir jūsų pinigus. Tvarkingas dizaino ciklo klausimų-atsakymų sąrašo sudarymas laikantis tam tikro eiliškumo ir tvarkos viską sustato reikiamu laiku į savo vietas. Projektavimo metu dar reikės ne kartą grįžti prie tų pačių klausimų-atsakymų juos pakeičiant, papildant. Šitas ciklas kartosis kelis kartus, kol bus baigtas koncepcinis dizainas ir prieita prie konkretaus laivo projektavimo pradžios. Gali būti, kad pagal jūsų laivo reikalavimus kažkurioje  projektavimo stadijoje vėl reikės priimti sprendimus dėl koncepcijos patobulinimo ar pakeitimo. Taip yra todėl, kad viso laivo dizainui aprašyti nėra vieno formulių rinkinio, o projektavimo viduryje gauti rezultatai gali nebeatitikti koncepcinio laivo dizaino. Laivo dizainas –tai kažkas tarp meno ir empirinio mokslo. Tokiu atveju reikia rasti kompromisą tarp jūsų reikalavimų ir dizaino galimybių.

Netgi ruošiantis gaminti nedidelį laivelį skirtą plaukioti tik vidaus vandenyse reikėtų atidžiai išsinagrinėti ką yra pasigaminę kiti jūsų bendraminčiai, kokiai klasei ar kategorijai priklausytų jūsų kūrinys. Jei planuojate sukurti kažką visiškai naują ar kažką pakeisti jums patinkančiame dizaine, reikėtų įvertinti ar tai nepakenks laivelio pagrindinėms savybėms. Nepamiršti, kad mažų laivelių stabilumas drastiškai sumažėja lyginant su 30 pėdų ir didesniais laivais.

 Kuriant koncepcinį didesnių laivų dizainą dažniausiai laivo galimybėms yra keliami padidinti reikalavimai, tokie kaip plaukiojimas per vandenyną, nors realybėje pagamintas laivas plaukios tik jūrose. Arba kuriamas dizainas plaukioti jūroje savaitę, o iš tikrųjų bus plaukiojama tik prie krantų ir be naktinių plaukimų. Todėl pirminėje stadijoje pasirenkamas jūrinio laivo (ang. ocean voyager) tipas vietoje reidinio(ang. weekender) ir panašiai.  Tai padidina reikalavimus gyvenamosioms, darbo, sandėliavimo patalpoms, jų tūriui, laivo gebėjimui išlaikyti padidintą svorį. Jeigu atitinkamai nedidinamas laivo ilgis, nukenčia jo stabilumo parametrai. Tai galioja ir projektuojant mažus laivus. Jei jūsų laivas mažas, tai dar nereiškia, kad jūsų svajonės mažos. Visi jūsų reikalavimai ir mintys dizaineriui turi tapti skaičiais ir koeficientais, kuriais remiantis galima suprojektuoti jūsų svajonių laivą. Visi suprojektuoti ir pagaminti laivai atitinka tam tikrus  reikalavimus (aišku, jeigu buvo laikomasi pagrindinių saugumo principų). Jeigu matote, pavyzdžiui, kad 1 pav. denio linija (ang. sheer line) vidurinėje laivo dalyje yra išlenkta į viršų, tai nereiškia, kad šis laivas neatitinka saugumo reikalavimų. Jei pagal užsakovo poreikius ir galimybes reikėjo sutalpinti gyvenamąsias patalpas, kurių aukštis leistų vidutinio ūgio žmogui stovėti kai laivo ilgis yra ribotas arba mažesnis nei 26 pėdos (apie 8m), tai taip ir buvo atlikta. Laivo savininkas supranta, kad su šiuo laivu bus plaukiojama vidaus vandenyse arba netoli kranto ir kad jis sugebės grįžti į uostą greičiau, nei prasidės jo konstrukcijai ir komandai pavojingos sąlygos. Tokių „legalių sprendimų“ arba įvairių kompromisų yra labai daug, juos visus reikia išgryninti dar pirminėje koncepcinio dizaino dalyje.

01
02

1 pav. Klasikinės (įgaubtos) ir išgaubtos denio linijos palyginimas.

 

Labai svarbi laivo dizaino dalis yra sprendimas dėl laivo formos (povandeninės ir antvandeninės dalies). Niekas kitas tik jūs žinote, kokios formos turi būti jūsų laivas. Norint papasakoti apie formą, reikia piešti eskizus. Juk kopijuoti jau kažkieno pagamintą laivo formą tikrai nenorėsite, nes kam kurti tai, kas jau kažkieno sukurta. Jei jūs nesate patyręs eskizų piešėjas, jums labai padės Cyrus Hamlin knygoje „Preliminary Design of Boats and Ships“ aprašyta eskizų braižymo technika, skirta visiškai to nemokantiems daryti. Pagrindinis šios technikos principas yra piešti linijas drebančia ranka. Man tai buvo labai netikėta ir puiki galimybė pradėti piešti brėžinius/eskizus be jokios liniuotės. Visi šios knygos paveikslėliai yra nupiešti naudojantis šia piešimo technika. Visa mano aukščiau pateikta informacija apie dizaino stadijas yra įžanga į šią knygą. Joje detaliai nagrinėjama ir aiškinama ką reikia minimaliai žinoti ir kokius sprendimus priimti prieš pradedant bendrauti su laivų dizaineriu ar jūriniu architektu, kad jūsų laivo dizainas ir gamyba būtų sėkminga.

Kitą kartą trumpai aprašysiu pagrindinius ergonomikos ir saugaus judėjimo laivo viduje ir išorėje principus, pasidalinsiu mintimis apie L.Francis Herreshoff parašytą knygą „Capt. Nat Herreshoff“. Asmeniškai man tai yra kol kas pati įdomiausia skaityta knyga apie laivų dizainą. Šioje knygoje aprašoma, kas ir kokiais principais kūrė J-Class taisykles ir pačius gražiausius laivus (sutinku, kad tai subjektyvu).

Straipsnio autorius: Aurimas Špukas