Lietuvos laivų konstruotojai

Istorija

Jei esate skaitę J.Slocum „Sailing alone around the world“, R.Manry „Tinkerbelle“, A.J.Mackinnon „Unlikely voyage of Jack de Crow: A Mirror Odyssey“ ar panašius kūrinius apie keliones mažais laivais, turbūt pajautėte, kad buriavimas yra toks platus ir krūvą nuotykių žadantis užsiėmimas, įmanomas ir esant vienam asmeniui, kad išrovus iš galvos stereotipą, neva jachtos tai turtuolių žaisliukai, o buriavimas - tik pajūrio gyventojams, savaime kyla mintis -  turiu pabandyti.

Buriavimas ir laivai, kaip pastovus, nors dažniausiai tylus gyvenimo fonas, mane lydėjo nuo pat pirmojo išplaukimo į Kuršių marias (~2010 m.) tikra burine jachta, kurios kapitonas, paklaustas apie tai, ko reikia, norint „vairuoti“ burlaivį, labai taikliai atsakė: reikia laivo.

Vėliau vis užeidavo laivų statytojų forumų, straipsnių, planų žvalgybos karštinė, kurią numalšindavo mintys, jog pats statyti neturiu laiko, vietos, pinigų. Galima buvo nedidelę burvaltę ir nusipirkti, tačiau nuo pradžių žinojau, kad turiu pasistatyti pats. Žodžiu, tai turėjo būti ne tik vargas, duosiąs norimą rezultatą, bet ir saviraiškos bei meditacijos priemonė. Metams bėgant spjoviau į miglotas svajones perplaukti Atlantą su neįtikėtino grožio mediniu laivu ir taip toliau. Pamaniau - jeigu noriu išplaukti, galiu išplaukti jau šiais metais su valtele už kelis šimtus eurų ant automobilio stogo.

Pakrikštijau laivę Utopia, tikėdamasis ja pasiekti fizines ir kitokias erdves, kurios man iki šiol neegzistavo ir net pats nustebau, kaip gerai tai pasisekė. Didžiausia laime tapo ne laivo ilgis, greitis ar išvaizda, o pats svajonės išpildymas. Pirmają mūsų vasarą rūkas, lietus, skirtingas vėjas, debesys ir dangaus atspalviai kiekvieną išplaukimą darė nepanašų į prieš tai buvusius. Su Utopia patyrėm ir neviltį varantį štilį ir kinkas drebinantį vėją, kurio blaškomi ir verčiami nepasidavėm ir visuomet išnešėm sveiką kailį. Tais momentais man nebuvo skirtumo, ar viskas vyksta mažame ežere, ar didelėje jūroje, todėl drąsiai sakau – statyti laivelį buvo verta. Jame išmokau ne tik buriuoti, bet ir geriau suprasti ir vertinti grožinę bei techninę buriavimo literatūrą, didesnių laivų konstrukcijos detales, galų gale savo poreikius bei tolimesnius norus – užteks pasakyti, kad Utopia tikrai ne paskutinis mano laivas.

 

Keli faktai

Valtis maždaug batų dėžės formos ir labai erdvi. Pagaminta iš beržinės rusiškos faneros („Zveza“) klijuotos drėgmei atspariais klijais (EXT). Šonai 6,5 mm, dugnas 9mm. Pirkau įmonėje „MDR fanera“. Kampuose briaunos beržinės, tiesiog tokio medžio turėjau. Visos detalės klijuotos Poliuretaniniais klijais (Kleiberit 501, pirkau Ermitaže) arba epokidine derva. Dugnas ir briaunos iš išorės dengtos 400 g/m2 stiklo pluoštu ir epoksidine derva. Pirkau įmonėje „Topplastas“.

Nors kampuota forma neprideda grožio, tačiau tikrai suteikia erdvumo - galiu į ją pakrauti 200 kg atsargų savaitės ir ilgesniems žygiams. Iš plastikinių vamzdžių surinkus karkasą ir uždėjus tentą Utopia nakčiai virsta namais – kokpito ilgis 186 cm, plotis 124cm jame du žmonės gali miegoti labai patogiai. Saugumo sumetimais priekyje ir gale įrengti du sandarūs plūdrumo bakai, kurie taip pat tarnauja kaip sausa daiktų saugykla. Burė trikampė balansinė „Leg of Mutton“ siūta iš 200 g/m2 polipropileninio tento. Tentą burei pirkau iš www.magus.lt. Gaminau pagal šias instrukcijas: http://www.polysail.com/lego.htm . Stiebas 4.8 m virš vandens, 35 mm skersmens 5 mm storio aliuminio vamzdis. Stiebas, manau, per plonas, geriau būtų plonesnė sienelė, bet ~50-60 mm skersmens. Kita vertus, dabar stiebo lankstumas gerai amortizuoja gūsius, dėl ko laivelis yra lėtesnis, bet saugesnis.

 

Duomenys:
Ilgis: 252 cm
Plotis: 124 cm
Svoris (tik korpusas, keliamas ant automobilio stogo): ~60 kg

Grimzlė: 15 cm / 80 cm

Burės plotas: 5,5 m2

 

Daugiau informacijos apie klasę: http://www.pdracer.com

Statybų video montažai: https://www.youtube.com/channel/UCkZE8JCRrdfPoLs3EmohtKw

Su manimi galima susisiekti facebooke: Simon Boots

 

Straipsnio autorius: Simon Boots